Seiling

Helsefordeler ved å seile

Se for deg dette: åpent hav, havluft, vind mot ansiktet, du manøvrerer seilbåten gjennom klart vann…

Seiling er ikke bare en morsomt aktivitet å gjøre med venner og familie i ferien, men også en suveren måte å bli i god form på. Å seile er sannsynligvis tyngre enn du kanskje tror, men de gode nyhetene er at du trimmer uten å være klar over det – og det gjør det jo enda bedre!

7 helsemessige grunner til å seile

Som sagt er det mange fordeler rent helsemessig ved å drive med seiling, og det er det jo som kjent med all aktivitet. Aktivitet er bra og i seiling er det plenty med akkurat dét!

Styrke og utholdenhet
Aktivitetene som seiling består av er heising av seil for å manøvrere båten, og dette vil garantert gi det forbedret styrke, skuldre og rygg.

Kardovaskulær trening: Idretter som løping, svømming, basketball og fotball har vist seg å redusere risikoen for høyt blodtrykk. overvekt og andre hjertesykdommer. Seiling, som alle disse intense sportene, kan forbedre din kardiovaskulære helse. Dette på grunn av det store opptaket av oksygen som inntreffer når du holder på med anstrengende fysisk aktivitet.

Mental velvære og ro: Å være ute på sjøen sørger for at du kommer i godt humør, og dette er ikke bare på grunn av den rolige vannflaten men også på grunn av saltheten i luften. De forskjellige humørene til mennesker er påvirket av et kjemisk stoff i kroppen som heter serotonin. Saltet i luften er satt sammen av ladede ioner som hjelper kroppens absorbering av oksygen, og dette igjen fører til mer balanserte nivåer av serotonin. Jo mer balansert disse nivåene er, jo lykkeligere vil du være.

Avslapping: Bevegelsen og lydene av det svosjende og plaskende vannet, den rytmiske bevegelsen til båten og lyden av vind i seilene kan alle påvirke hjernebølgene våre. Dette på sin side girer ned og roer en travel og stresset hjerne.

Smidighet: De forskjellige oppgavene som forbindes med seiling hjelper til med å forbedre både fleksibilitet og smidighet. Aktiviteter som å dra i tau eller heise seil kan forbedre hånd- og øyekoordinasjonen signifikant, og det samme kan man si om de motoriske ferdighetene.

Konsentrasjon: Fordi mange mennesker i dag er kroniske multitaskere burde de kanskje ha en dyp grad av konsentrasjon. Med et ultimat mål om å være trygg ombord så vil seilingen forbedre en persons evne til å fokusere på flere oppgaver på en gang.

Kommunikasjon:
For å effektivt kunne kontrollere en båt må kapteinen og mannskapet fungere som en sammensveiset enhet. For å få dette til må de lære seg å kommunisere effektivt, og kanskje spesielt non-verbalt. Du oppnår også en god sans for samarbeid og teamwork når du er på en seilbåt. Alle ombord har sin rolle å spille for å holde båten flytende!